jjossann

Direktlänk till inlägg 24 juli 2011

Godaaggens

Av Josefine Lindqvist - 24 juli 2011 18:20

   Då har jag varit i stallet, min fina häst. Har arbetat med henne från backen i två dagar, även arbetat från ryggen med samma övningar. Saker som inte funkar från ryggen försöker jag med från backen. Har börjat med vissa övningar, lekar som Anna gav mig förslag på. Det bygger upp våran kommunikation och kan säga att det hjälper sen från ryggen och i ridningen. Varför hästen inte alltid gör som man ber den är ju antagligen för att den inte förstår. Rutan nu som är väldigt stel har svårt att flytta sig, men det mjukar man lika gärna upp från backen som från ryggen, så slipper hon att ha mig på ryggen och samtidigt försöka flytta sin stela tjockis kropp. Kommunikationen är ju ändå det viktigaste inom ridningen och all hantering. Hur går det om inte den skulle finnas. Hästen skulle göra som den själv ville eller så skulle den kanske få stryk eftersom man inte förstår att hästen är förvirrad. Jag och Rutan var på den nivån förut att hon bestämde över mig, jag var osäker och kunde inte ta ledarrollen. Varken bra för mig eller hästen. Det har verkligen ändrats och jag kan nu ta ledarrolen på ett bestämt men en ödmjukt sätt. Hästar kan inte vårat språk (men kan läsa av oss otroligt bra), är inte gjorda för att bli ridna på, så för att förtjäna det känns det som man åtminstone ska kunna läsa av sin häst, ha kul alltså leka med hästen, hjärngympa är lika viktigt som den fysiska träningen. Allt behöver väl inte se så jävla bra ut jämt, frågan är vad är det som är fint?
     Hästar som har stereotypa beteenden i allt från ridningen till stallet beror ofta på bristande psykiskt underhåll. Normalt sett ska en häst gå dygnet runt med sin flock och få va häst. Då letar den mat, kliar på varandra, upptäcker nya saker, läser av varandra på ett helt annat vis än inne i ett stall. Ute händer det alltid saker. Men vad tror man blir om man slänger in hästen i en box i över 14h och resten utei en rasthage..? rider ett 1h pass sen tror man det är bra. Ne, jag tror inte på det men alla är ju olika. Jag är rädd för hur framtiden kommer bli inom hästvärlden. Hästar är såna underbart vackra och intellegenta djur, det är ju synd att man tar bort deras instinkter och hästvanor...  

Det är så jävla kul att se att hästen förstår vad man menar, den tycker det är kul och gör det man ber henne om "frivilligt" utan att behöva tvinga henne till något. Okej, ibland behöver hon lite mer tillrättavisningar, funkar det inte så är det bara att börja om, ändra tankesätt eller ändra övning för att sedan gå tillbaka till samma. Kul är det i allafall :)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefine Lindqvist - 28 april 2016 10:24


    Oj, råkade komma in på bloggen efter flera år. Sjukt vad tiden kan gå snabbt. I senaste inlägget skrev jag om att jag hoppades att Rutan skulle komma till ett bra hem. Ett bättre hem än det hon fick kunde det inte bli. Känns hur bra som helst...

Av Josefine Lindqvist - 16 april 2013 08:57

Tjenare Här sitter jag på skolan.. eller av på internatet och gör inte ett skit. Satt och kollade på hem till midgård klipp... alltid kul. Finns fan inge roligare! x) tänker även på hur allt ska gå med älskade Rutan nu också. Önskar så att vi ska hi...

Av Josefine Lindqvist - 6 april 2013 19:26

Är det någon som är eller vet någon som skulle kunna bara intresserad av en underbar häst?   http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=709119     ...

Av Josefine Lindqvist - 26 november 2012 10:03

   I'm about to have a nervous breakdown.My head really hurts.If I don't find a way out of here,I'm gonna go berserk cause I'm crazy and I'm hurt.Head on my shoulders, it's going.... berserk.I hear the same old talk talk talk, the same old lines. D...

Av Josefine Lindqvist - 1 november 2012 18:26


Mmh, han är ju bara äckligt snygg.. fast ändå inte snygg men någe äre med han asså.. ;)!   Ska försöka sluta dagdrömma och göra nå vettigt.. typ gå ut till stallet, ska byta badange på RutanTutan snart.    Allt känns så bra med hästarna och hur ...

Ovido - Quiz & Flashcards