jjossann

Alla inlägg under april 2013

Av Josefine Lindqvist - 16 april 2013 08:57

TjenareHär sitter jag på skolan.. eller av på internatet och gör inte ett skit. Satt och kollade på hem till midgård klipp... alltid kul. Finns fan inge roligare! x) tänker även på hur allt ska gå med älskade Rutan nu också. Önskar så att vi ska hitta en bra hem till henne. Det förtjänar hon mitt hjärta. Ska bli skönt att bara kunna fokusera på en häst sen. Jag har inte haft ork till någon av dom nu senaste tiden, bland annat för att jag knappt är hemma. Känns dock som jag sviker Rutan.. här om dagen när jag verkade henne så stod hon helt stilla, försökte väl att protestera men gick inte så bra. Efter det hade vi lite kvalitetsmys.. rätt längesen. Det känns så i hjärtat när hon sänker huvudet när jag sätter mig ner och att hon finner sig i att bara stå stilla. Min reserverade & griniga dam är idag min trognaste & bästa vän. Känns ändå som ett bra avslut? Tog mig ca 3 år att förstå mig på henne. Det var absolut inte henne det var fel på. Det var hur jag såg henne och hur jag valde att agera. Vi gick mot strömmen på alla vis... vi har vunnit saker som andra inte ens vet att det existerar... förtroende & tillit till varandra.. att min häst ser mig som en jämlike, inte bara någon som kommer och ger mig mat och rider... utan någon som hon faktiskt respekterar och litar på. Jag har nog aldrig litat på någon så mycket som rut. Alla bett, hjälptyglar, piskor, sporrar som man ska ha inom ridningen handlar ju bara om kontrollbehov... vart fan visar man hästen att du själv är en säker ledare.. det ända hästen lyssnar på är det som är obehagligt då. Kanske ska tänka såhär.. skulle du själv vilja ha ett bett i munnen och styras av? Bli piskad om du inte går framåt? Nej det skulle du nog inte vilja.. skulle det handla om människor så skulle det kallas slaveri, tortyr, misshandel.. osv. Hästar är våra bästa vänner säger vi... men hur många förstår sig egentligen på sin häst.. dess språk, hovarna, matsmältning, ämnesomsättning. Tror de flesta hästar som står på box och får mat speciella tider har magkatarf eller kanske magsår. Jag kunde ingenting om detta när jag började med hästar.. sjukt att man inte lär sig detta på ridskolan från början egentligen.. ne men där är ju ridningen det viktigaste .. snyggt!

Av Josefine Lindqvist - 6 april 2013 19:26

Är det någon som är eller vet någon som skulle kunna bara intresserad av en underbar häst?


http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=709119



Ovido - Quiz & Flashcards